سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

91/7/20
11:8 ع

تحلیلی بر جدیدترین نسخه بازی CALL OF DUTY با نام BLACK OPS

اگر آمدن سری بازی های «مدال افتخار» را رنسانس بازی های جنگی در د نیای بازی ها بدانیم پس باید اعتراف کنیم سر از تخم در آورد ن سری CALL OF DUTY چیزی شبیه انقلاب کبیر فرانسه است که در این ژانر رخ می د هد. مدال هر چند توانست این ژانر را معطوف خود ش کند اما در عوض سری کال آو دیوتی با آمد نش زبان این ژانر را بسیار گسترد ه تر از قبل کرد ه. برای اثبات این مدعا کافی است بازی های هر دو عنوان را بیشتر و موشکافانه تر بررسی کنیم.

مدال بعد از انتشار اولین نسخه هاش روی کنسول پلی استیشن 1 خود را یکی از عنوان هایی معرفی کرد که روی موضوع جنگ جهانی دوم رزم کرد ه.این ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که دو برند دیگر در این سبک به عنوان رقیبان جدی مدال یکی پس از دیگری رو شد ند.
BROTHERSIN ARMS و CALL OF DUTY هر دو با همان پرداخت و فقط با دید گاهی متفاوت سراغ موضوع جنگ جهانی دوم رفتند. ماجرا تا جایی پیش رفت که هر سه عنوان بعد از چند سال نزد یک به یک دوجین بازی در وصف جنگ جهانی داشتند.

آغاز تحول

اکتیویژن که تهیه کنند ه سری کال او دیوتی بود. بعد از ساخت سه نسخه اول که همگی در باب به تصویر کشید ن جنگ جهانی دوم بودند سعی کرد فضای بازی هایش را به کل تغییر د هد. آنها خوب می دانستند ماند ن در فضای جنگ جهانی دوم دیگر آن کشش لازم را نخواهد داشت و ممکن است هر لحظه به خاطر تکرار مکررات محصولات مشتریانشان از دست بروند. پس یک نگاه تازه وارد جریان بازی سازی این شرکت شد؛ جنگ های مدرن. چه چیزی بهتر از جنگ های مدرن که هم جذابیت دو چندان نسبت به جنگ جهانی داشتند و هم خوراک به روز برای ساختن بازی های آن. جنگ های درگرفته در افغانستان و عراق بهترین پیش زمینه را برای ساخت این بازی ها فراهم کرد. تا همه چیز دست به دست هم بد هد و راهی جد ید برای ارائه بازی های جنگی فراهم شود.

نگاه به آیند ه، دلگرم به گذشته

از شماره چهارم کال آو دیوتی جنگ های مدرن هم موضوع بازیهای اکتیویژن شد. البته آنها هیچ وقت به طور کامل بحث جنگ جهانی دوم را فراموش نکرد ند و به صورت یکی در میان سراغ آن می رفتند (برای باز شد ن بیشتر این ماجرا به دو صفحه بعدی مراجعه کنید) تا به شکلی بسیار منطقی کمپانی ناشر بتواند از هر دو موضوع بازی در خور توجه بسازد. اما آخرین کال آو دیوتی بر خلاف همه این تفاسیر وارد بازار شد. موضوع بازی نه به جنگ جهانی دوم ربطی داشت و نه به جنگ های مدرن .ماجرای اصلی بازی در زمان جنگ سرد رخ می د هد؛ چیزی که تا به حال در سری کال آو دیوتی هرگز رخ نداد ه بود. در BLACK OPS بازی سازان سعی کرد ند مهم ترین اتفاقات زمان جنگ سرد را به تصویر بکشند. از حمله به خلیج خوک ها گرفته تا برسید به جنگ ویتنام و درگیری های هسته ای بین شوروی سابق و آمریکا.

حمله به خلیج خوک ها

ماجرای بازی «BLACK OPS» به صورت مرور اتفاقات گذشته شروع می شود. سربازی به نام آلکس میسون در بند ناکجا آبادی است که در آن می خواهند از او اطلاعاتی را به صورت شکنجه استخراج کنند. هر کدام از اطلاعاتی که میسون به زبان می آورد اول به صورت دیتا درآمد ه و سپس همانند یک فیلم جلوی چشم شما ظاهر می شود. مراحل بازی از پس همین فیلم ها شروع می شود. مثل نسخه های گذ شته باز هم شاید روایت های غیرخطی در بازی هستیم. داستان به یک شکل و به یک صورت روایت نمی شود و همین دلیلی است برای جذابیت دو چندان بازی. شما ابتدا به کوبا می روید، و سپس سر از زندان های کمونیستی شوروی در می آورید و حتی پایتان به ویتنام هم باز می شود. داستان گویی در این بازی به سرعت پیش می رود. هرچند در بعضی مواقع باز هم می توانیم بخش هایی را پیدا کنیم که نبود شان هیچ صد مه ای به بازی و داستانش نمی زند.

گاهی آب بستن هم جواب می د هد

بازی های سسری کال آو دیوتی چند ویژگی دارند که نمی گذارند به همین راحتی ها بی خیال بازی شوید. سرعت بازی بسیار بالاست و سرعت اکشن و زد و خورد داخل مراحل آن قدر زیاد و پرهیجان است که شما ناخود آگاه غرق بازی خواهید شد. صحنه های سینماتیک بازی به طرز وحشتناکی جذاب کارگردانی شد ه اند. جایی که داستان بازی نمی تواند کشش چندانی برای بازیکن داشته باشد، این کارگردانی هنری است که وارد ماجرا می شود و تمام نقاط ضعف داستان را به خوبی پوشش می د هد.اما درباره BLACK OPS این ماجرا کمی پیچید ه تر از گذ شته می شود. ایرادی که می شود به بازی گرفت حتی داستان به بازی هم ربط ندارد؛ لول دیزاین یا همان طراحی مراحل بازی است که دچار مشکلات عجیب و غریبی شد ه. چیزی که در نسخه های گذشته کمتر با آن مواجه بودیم در نسخه جدید بسیار به چشم می آید. بازی-خصوصا در مراحلی که در ویتنام می گذ رد-بسیار با افت محتوا جریان پیدا می کند. مشخص است که هیچ تفکری پشت این مراحل نبود ه و سازند گان فقط خواسته اند با طراحی آن کمی به وقت گیم پلی بازی اضافه کنند.

منبع: همشهری دانستنی های ویژه نامه دیجیتال


مشخصات مدیر وبلاگ
 
تبلیغات
 
عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
صفحات اختصاصی
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ